Tänk, känn och agera

Tänk, känn och agera

Varje person har känslor. Känslor är en del av oss vare sig vi vill eller inte. Vad behöver vi veta om känslor för att öka förståelsen kring de ?

Vi har nästan alltid flera känslor samtidigt och för att förstå vad de vill förmedla måste vi lära oss att lyssna inåt. Inte bara lyssna inåt vi ska även kunna sortera bland de känslor som skapar förvirring. När vi ger oss själva tid att blicka inåt kan vi lättare namge känslorna som uppstår. Vad vi också ska skapa förståelse kring är att varje grundkänsla är nyanserad. T ex att vara glad är en grund känsla. Nyanserna som hör ihop med denna känsla är att känna inre frid, att känna sig säker, lugn osv.

Vi har kanske lärt oss att visa känslor är inte bra att känna. Det finns inga bra eller dåliga känslor. När vi tillåter oss att känna fullt ut reducerar vi möjligheten av att skapa det som uppstår när vi trycker undan den känslan som först uppstår.

T ex När du inte tillåter dig själv att känna att du är arg uppstår så småningom ilska, hat, aggressioner osv

Mycket viktigt att komma ihåg att våra känslor påverkar oss fysiskt. När musklerna är spända, när du känner smärta, varma eller kalla händer vad tror du kroppen vill förmedla.

Glöm inte uppmärksamma dina känslor men behandla de som vanligt. Samtidigt när vi trycker ner de så kommer de alltid tillbaka starkare än innan. Oavsett vad du ger energi till växer.

När en känsla uppstår sätt inte igång med att döma eller värdera den. Träna på att vara en bra och nyfiken observatör. Att uppfatta det som uppstår som intressant och öppning till nya lärdomar. Nya insikter, erfarenheter och nya lärdomar öppnar dörren till personlig utveckling.

En annan viktigt faktor att tänka på när känslan uppstår är att vi inte behöver åtgärda den. Känner vi ilska t ex då åtgärdar vi det genom att skrika. Genom att lära oss att alla känslor är värdefulla och användbara kan vi istället hitta en lösning på situationen som skapade ilskan. Vi kan intala oss att känslor är signaler som vill säga oss att något intressant är på väg att hända.

När vi väljer att åtgärda ilskan genom att skrika då kallas detta för reaktion. När vi väljer att känna känslan av ilska fullt ut då upptäcker vi att den kommer att ebba ut fortare än vad vi tänk oss. Samtidigt reducerar vi möjligheten om att åtgärda den genom att skrika. När vi uplever att ilskan håller på att mjukna i sin styrka då ökar våra möjligheter för att hitta lösningar. Genom att hitta nya lösningar agerar vi istället.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.